Για αγροτουρισμό επιπέδου από Σέρρες μέχρι Έβρο
«Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας». Ω, τι ωραία λόγια! Και πόσο κενά…
Ελάχιστοι πολιτικοί έχουν αντισταθεί στην παραπάνω μεγαλοστομία. Για να τα λέμε όλα όμως, κι ελάχιστοι ιδιώτες έχουν αντισταθεί.
Πριν λίγα χρόνια συντόνιζα τις ημερίδες που διοργάνωνε στους νομούς της βόρειας Ελλάδας η εφημερίδα στην οποία εργαζόμουν. Ανεξάρτητα με το θέμα της ημερίδας, η αντίληψη των τοπικών φορέων - από δημάρχους και νομάρχες μέχρι εκπροσώπους επιμελητηρίων και τοπικούς επιχειρηματίες - ήταν πάντα η ίδια: «Ο τόπος μας είναι υπέροχος. Γιατί να μην έρθει ο τουρίστας;»,
«Τα προϊόντα μας είναι ποιοτικά. Γιατί να μη τα αγοράζουν;»
Έχοντας την αποκλειστική αρμοδιότητα του συντονισμού, έβαζα μονίμως φωτιές: «Επειδή υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός. Επειδή ο κόσμος δεν δίνει τα λεφτά του μόνο και μόνο επειδή είστε ωραίοι. Επειδή δεν ξέρουν πόσο ωραίοι είστε. Επειδή χρειάζεται μάρκετινγκ. Επειδή χρειάζεται πιστοποίηση η ομορφιά σας. Επειδή ίσως να μην είστε τόσο ωραίοι όσο νομίζετε. Επειδή η ομορφιά σας από μόνη δεν αρκεί, κλπ».
Δεν ξέρω πόσοι προβληματίστηκαν από τις ημερίδες εκείνες. Ξέρω όμως ότι χαίρομαι όταν βλέπω ότι τοπικοί επαγγελματίες δραστηριοποιούνται με σοβαρότητα και οργανώνονται σε μια βάση δημιουργίας δομών που θα αντέξουν στο χρόνο. Έτσι και με την περίπτωση του υπό σύσταση δικτύου για τον αγροτουρισμό που θα καλύπτει 6 νομούς από τις ανατολική Μακεδονία ως και τη Θράκη: Σέρρες, Καβάλα, Δράμα, Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρο.
Ο ξενοδόχος Γιώργος Βολουδάκης στη Μαρώνεια Ροδόπης είναι από τους εμπνευστές της πρωτοβουλίας. «Έχουμε διαπιστώσει ότι ειδικά οι ξένοι τουρίστες, που κάνουν αγροτουρισμό, περνούν από όλες σχεδόν τις περιοχές αυτές. Κερκίνη, Νέστος, Δάσος Δαδιάς, Λιβερά, μιλάμε για έναν απίστευτο φυσικό πλούτο. Κάνουν παρατήρηση πουλιών, trekking, ράφτινγκ, ποδήλατο, θέλουν δραστηριότητες. Είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός δικτύου που θα τους εξυπηρετεί οργανωτικά. Επίσης, θα γίνεται προβολή των επιχειρήσεων που θα μετέχουν και θα γίνεται και οικονομία κλίμακος, δηλαδή όποια περιοχή συμμετέχει σε εκθέσεις θα εκπροσωπεί και το δίκτυο».
Αυτό όμως δε σημαίνει ότι οποιοσδήποτε επιθυμεί, θα μετέχει στο δίκτυο. «Σκοπεύουμε να εντάξουμε μόνο όποιες επιχειρήσεις κινούνται με βασικές αρχές του οικοτουρισμού και πληρούν προϋποθέσεις. Πρέπει να διατηρηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνουν ξενοδοχεία με 300 κλίνες π.χ. ή ταβέρνες που έχουν ένα ξερό σουβλάκι. Δεν είναι αυτό οικοτουρισμός! Οι τουρίστες σήμερα είναι πολύ ενημερωμένοι και απαιτητικοί. Αν δεν διατηρήσουμε υψηλό επίπεδο, όλα είναι καταδικασμένα σε αποτυχία.»
Ο κύριος Βολουδάκης δεν αναφέρεται τυχαία σε επιχειρήσεις που δεν πληρούν προϋποθέσεις, καθώς έχει την εμπειρία προηγούμενης πρωτοβουλίας, σε συνεργασία με το δίκτυο Κερκίνης. «Εμφανίστηκαν πολιτικοί που ήθελαν να βάλουν μέσα τους “πελάτες τους”. “Γιατί δεν βάζετε μέσα τον τάδε και τον δείνα;” έλεγαν πιέζοντας. Μα, επειδή, είναι σημαντικό να έχουμε ομοειδείς επιχειρήσεις που προσφέρουν κάτι ιδιαίτερο, γι' αυτό. Ο τάδε και ο δείνα κάνουν ζημιά. Δεν μας ενδιαφέρει να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερους στο δίκτυο αλλά όσο το δυνατόν καλύτερους. Πρέπει να υπάρχουν κανόνες λειτουργίας που θα τηρούνται απαρέγκλιτα.»
Οι τομείς δραστηριοποίησης που θα καλύπτονται από τα μέλη του δικτύου είναι η διαμονή, η διοργάνωση δραστηριοτήτων, οι επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα και οι επιχειρήσεις εστίασης.
Η πρώτη διερευνητική συνάντηση ήδη πραγματοποιήθηκε στη Μαρώνεια και τον Οκτώβριο θα γίνει ιδρυτική συνάντηση και θα ανακοινωθεί η επίσημη λειτουργία του.
Για πληροφορίες, Γιώργος Βολουδάκης, info@roxani.com