Bostanistas junior από τα Χανιά
Στο δημοτικό σχολείο Παλαιόχωρας Χανίων το διάλειμμα δεν περιλαμβάνει πειράγματα, φωνές, φάρσες και μπουγέλα αλλά ήσυχο και μεθοδικό σκάλισμα του βιολογικού λαχανόκηπου της αυλής!
Οι μαθητές του Β’2 φυτεύουν και επιμελούνται από τον περασμένο Σεπτέμβρη τον δικό τους κήπο εν είδει έμπειρου και ευσυνείδητου καλλιεργητή στα πλαίσια του προγράμματος περιβαλλοντικής αγωγής. Με την πολύτιμη στήριξη των δασκάλων τους, Σοφίας Σιατραβάνη και Χρήστου Μπαλτζίδη, έχουν κατασκευάσει εδώ και περίπου ένα χρόνο κομποστοποιητή στο προαύλιο, σε κατάλληλο σημείο, ετοιμάζοντας το λίπασμα για έναν εύφορο κήπο. Παράλληλα επιμελούνται το χώμα του μποστανιού τους ξεχορτίζοντας και μελετώντας καθημερινά. Το πλήρωμα του χρόνου για τους μικρούς καλλιεργητές έφτασε τον φετινό Σεπτέμβρη, οπότε και ξεκίνησε η βιολογική καλλιέργεια των δικών τους λαχανικών.
Διδάχτηκαν τους φυσικούς τρόπους ανάπτυξής τους και -αμ’ έπος αμ’ έργον- τους εφάρμοσαν στα λίγα μέτρα χώματος που φιλοξενούν τη γεμάτη μεράκι φυτεία τους. Έσπειραν, φύτευσαν, μεταφύτευσαν και παράλληλα ήρθαν σε επαφή με την διαδικασία παρασκευής κομπόστ και την κατανάλωση άκρως βιολογικών προϊόντων.
Κάθε Παρασκευή και ένα οικολογικό γεύμα-ρεφενέ: απολαμβάνουν σαλάτα με φρεσκοκομμένα λαχανικά - μαρούλι, ρόκα ή ραπανάκια συνοδευόμενα με τρόφιμα που ο καθένας φέρνει από το σπίτι του. Ο κήπος τους διαθέτει μεταξύ άλλων κρεμμύδια, σκόρδο, σπανάκι, καρότα, σιτάρι και κριθάρι καθώς και το αρχαιότερο δημητριακό και δίκκοκο σιτάρι «Ζέα», που τείνει να εξαφανιστεί.
«Τα παιδιά έρχονται με μεγάλο ενθουσιασμό στο σχολείο, θαυμάζουν και χαίρονται με τον κήπο τους ξεφεύγοντας από τα όρια της τάξης» αναφέρει η κυρία Σιατραβάνη.
Για τους δύο εκπαιδευτικούς η επιτυχία του εγχειρήματος έγκειται στην εξοικείωση των μαθητών με την έννοια της αυτοτροφοδότησης. Μετέτρεψαν φυτικά απορρίμματα σε χώμα, έμαθαν να καλλιεργούν βότανα αλλά και να τα χρησιμοποιούν για να απομακρύνουν ασθένειες και βλαβερά έντομα από τα λαχανικά, ενώ μάζεψαν με τα χέρια τους την τροφή που οι ίδιοι κατανάλωσαν.
Όσο για τους "εχθρούς" των φυτών τους, τα παράσιτα και τα έντομα; Αναλαμβάνουν δράση ψεκάζοντας με σκευάσματα και φίλτρα άκρως βιολογικά από τσουκνίδα, σκόρδο και κρεμμύδι.
Ένας ακόμα στόχος του εγχειρήματος είναι η συλλογή σπόρων. Οι μαθητές διδάσκονται τον σωστό τρόπο με τον οποίο εκείνοι συλλέγονται και αποθηκεύονται- καθοδήγηση πολύ σημαντική και χρήσιμη σε μία εποχή που κυριαρχούν τα υβριδικά φυτά και οι τροποποιημένοι σπόροι.
Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πως τα παιδιά αντιλαμβάνονται το πρόγραμμα αυτό περισσότερο ως παιχνίδι παρά ως υπεύθυνη ανάπτυξη μιας βιολογικής καλλιέργειας. Ακόμα και έτσι όμως, λαμβάνουν πολύ σημαντικά μηνύματα διαπλάθοντας αυριανούς σωστούς καταναλωτές και - γιατί όχι - μελλοντικούς βιοκαλλιεργητές. Την όλη διαδικασία απολαμβάνουν εξίσου και οι δάσκαλοι, ενώ τα παιδιά (πολλά εκ των οποίων ανήκουν σε οικογένειες που ασχολούνται επαγγελματικά με αγροτικές καλλιέργειες) παράγουν το δικό τους χώμα με τα φυτικά υπολείμματα του νοικοκυριού τους ελαφρύνοντας και τα συμβατικά σκουπίδια. Με αυτόν τον τρόπο οι λιλιπούτειοι bostanistas εξοικειώνονται πλήρως με τη ιδέα και την πρακτική της βιολογικής καλλιέργειας σε όλα της τα στάδια.
Το σύνολο της δουλειάς τους, με πλούσιο υλικό αλλά και σημαντικές βασικές πληροφορίες για τα φυτά τους βρίσκεται με τη στήριξη της σχολικής συμβούλου στην ιστοσελίδα biokipos.weebly.com
Πηγή: haniotika-nea.gr